logo
فروشگاه ناین پی سی
فروشگاه ناین پی سی

رینگ لایت چیست و چه کاربردی دارد ؟

مطمئنا امروزه اسم رینگ لایت هارو زیاد شنیدین . رینگ لایت ها ابزار های ساده نورپردازی هستن که امروزه کاربرد زیادی پیدا کردن در واقع اسم رینگ لایت از روی شکل فیزیکیشون انتخاب شده ، رینگ در انگلیسی به معنای “حلقه” است و رینگ لایت‌ها به نورهایی گفته میشه که به شکل یک حلقه بزرگ ساخته می‌شن!

رینگ لایت ها یکی از مهمترین ابزارهای نورپردازی در عکاسی، به خصوص در ژانرهایی مثل عکاسی مد به حساب می‌آیند. گرچه ممکن است کمی گران قیمت باشند، اما نتیجه‌ی نهایی کار با آنها بسیار جذاب بوده و می‌تواند حس یک تصویر استودیویی فوق‌العاده با کیفیت را به شما بدهد.

 اولین رینگ لایت‌ها در ابتدا در سال ۱۹۵۲ و به منظور استفاده در صنعت دندان پزشکی طراحی و ساخته شدند و امروزه در عکاسی نیز کاربردهای فراوانی دارند.

معمولا منبع نور رینگ لایت‌ها یک چراغ حلقه‌ای معمولی فلوئورسنت بوده، ولی امروزه بیشتر از چراغ‌های LED برای این منظور استفاده می‌کنند، چرا که هم کنترل بهتری دارند، هم قیمت کمتر، هم ماندگاری بیشتر و هم کیفیت بالاتر، در عین حال انرژی بسیار کمتری هم مصرف می‌کنند.

علاوه بر اینکه می‌توان از رینگ لایت در سبک‌های خاص عکاسی مثل عکاسی از آرایش یا عکاسی مد و فشن استفاده کرد، عکاسی از مراسم‌های مختلف مثل عروسی هم از موارد رایج آن است. حتی شما می‌توانید از رینگ لایت‌هایی با سایزها و ابعاد مختلف برای عکاسی ماکرو استفاده کنید، مانند عکاسی از فاصله‌ی نزدیک از گل، عکاسی از جواهرات و سایر اشیاء کوچک.

چرا رینگ لایت‌ها را استفاده می‌کنیم؟

رینگ لایت‌ها از معدود نورهایی هستند که برای عکاسی و فیلم‌برداری به یک اندازه کاربرد دارد. کاربرد رینگ لایت در عکاسی، معمولاً برای سوژه‌هایی است که لازم است از نزدیک از آن‌ها عکاسی کنیم. می‌دانیم که هر چقدر دوربین و منبع نور به یک سوژه‌ای نزدیک‌تر شوند، جهت دید دوربین و زاویه فلاش، از هم دورتر می‌شوند و باعث ایجاد سایه‌های بیشتری در اطراف (خصوصا در زیر سوژه) می‌شود. به خصوص زمانی که از فلاش‌های اکسترنال استفاده می‌کنیم، معمولاً لامپ یا همان قسمت سر فلاش در فاصله‌ای نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر بالاتر از دهانه لنز قرار دارد و باعث می‌شود در عکس‌های نزدیک و کلوزآپ، سایه‌های تیز و شدیدی زیر چانه و بینی و ابرو‌ها ایجاد شود.

علاوه بر این درباره عکاسی ماکرو، (مانند عکاسی از چشم‌ها، عکاسی از دهان و دندان در رشته‌های پزشکی و همچنین عکاسی از اجسام خیلی ریز) همواره مشکل نوردهی در نقطه مورد نظر وجود دارد و شاید  نتوانید زاویه تابش نور را به سمت سوژه هدایت کنید

به طور خلاصه :

  • عکاسی پرتره : چین و چروک و لکه‌ها را به حداقل می‌رساند
  • تولید محتوا برای یوتوب : سایه را کاهش می‌دهد، نوری یکنواخت و نرم روی صورت سوژه ایجاد می‌کند
  • عکاسی تبلیغاتی : می‌تواند به زیبایی هر چه تمام‌تر سوژه را به تصویر بکشد

یکی از مواردی که در عکاسی پرتره می‌تواند سوژه را به شدت جذاب‌تر نشان دهد، چشم‌های اوست. نور حلقه‌ای رینگ لایت می‌تواند جلوه‌ای بسیار جذاب و زیبا را درون چشم ایجاد کند که این خود یکی از مهمترین مزایای استفاده از رینگ لایت است، چرا که بلافاصله بیننده را وادار می‌کند به چشم‌های سوژه نگاه کند.

مسلماً آنها بهترین منابع نور برای یوتوبرها، ویدئوبلاگرها و به طور کلی تولید کنندگان محتوای ویدئویی ، بیوتی بلاگر یا آرایشگر به حساب می‌آیند.

 نوری که رینگ لایت‌ ها ایجاد می‌کنند، معمولاً از تعدادی LED بسیار کوچک و پر نور با قدرت تابش بالا حاصل می‌شود. این نور‌ها دارای درجه کلوین نزدیک به نور خورشید هستند. یعنی اصلاً با نورهای LED معمولی که نوری سرد و یخ دارند قابل مقایسه نیستند و ضمناً برخلاف اغلب نورهای LED عادی، پرش نور هم ندارند. بنابراین وقتی با آن‌ها ویدئو می‌گیرید، مشکلی بابت پرش تصویر بر اساس اختلاف فرکانس نور ندارید.

نور طبیعی این رینگ لایت‌ها باعث می‌شود تا رنگ پوست کاملاً طبیعی و عادی باشد.

بنابراین اگر بخواهید با کلوین کار کنید، احتمالاً درجه کلوین ۵۰۰۰ تا ۵۵۰۰  برایتان مناسب است و در صورتی که در نور روز کار کنید، می‌توانند با نور طبیعی خورشید هم ترکیب شوند و جلوه‌ای یکدست و زیبا پدید آورند. طبیعتاً مانند فلاش‌های استودیویی یا اکسترنال، می‌توانید نور آن‌ها را کم و زیاد کنید و با دور یا نزدیک‌ کردن رینگ لایت به سوژه، کیفیت نور (مقدار نرم یا تیز بودن سایه‌های آن) را کنترل کنید. البته توجه داشته باشید که اگر نور را زیادی به سوژه نزدیک کنید، احتمالاً باعث بوجود آمدن یک هاله نورانی در اطراف صورت سوژه هم می‌شود.

بیشتر توضیح دادیم که چرا باید در مرکز آن موبایل یا دوربین را قرار دهید، اما همراه بودن یک آینه در پکیج این رینگ لایت برای این است که بتوانید در حین استفاده، در داخل آن خودتان را ببینید. این قابلیت، خصوصا زمانی که می‌خواهید از خودتان فیلم‌برداری یا عکاسی از راه دور کنید اهمیت زیادی دارد. زیرا می‌توانید دوربین را کمی بالاتر از رینگ لایت قرار دهید و با نگاه کردن مستقیم به داخل آینه، ارتباط چشمی با دوربین برقرار کنید.

درهنگام خرید یک رینگ لایت باید به چه مواردی توجه داشت ؟

۱- از یک دوربین دیجیتال استفاده می‌کنید ؟ یا تبلت ؟ یا گوشی‌های هوشمند ؟

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که با چه وسیله‌ای عکاسی می‌کنید، آیا یک دوربین DSLR یا بدون آینه یا کامپکت دارید یا با گوشی هوشمند یا تبلتتان عکاسی می‌کنید ؟ توصیه می‌کنم بنا به نوع وسیله‌ای که با آن عکاسی می‌کنید، رینگ لایتی را تهیه کنید که بتوانید دوربین یا گوشی هوشمندتان را درون آن قرار دهید؛ بنابراین هر چه بزرگتر باشد بهتر است.

۲- کیفیت نور

نور گرم، سرد و ترکیبی،سه حالتی هستند که می توان از آن ها برای نوری که در نهایت از چراغ مطالعه می خواهید استفاده کنید. نور سرد که شدت بیشتری نیز دارد مناسب ویدیوهای آموزش آرایش صورت و طراحی لباس است. نور گرم مناسب ویدیوهای غذاست که حالت لذت‌بخش‌تری به آن‌ها می‌دهد. نور ترکیبی نیز مناسب اجراهای زنده است.

۱۲۰ چراغ ال ای دی تعبیه شده در حلقه نور، روشنایی ملایمی داشته و چشم را اذیت نمی‌کنند. شدت روشنایی این چراغ ۱۵ واتی بین ۱۵ تا ۱۲۰۰ لومن است و برای پخش زنده در شب نیز جوابگو خواهد بود.

نکته‌ی بعدی که باید به آن توجه داشته باشید میزان CRI یا همان شاخص سنجش کیفیت نور ( Color rendering index ) است که به ما نشان می‌دهد منبع نورمان چقدر با کیفیت است. با کیفیت‌ترین و بهترین نوری که در جهان وجود دارد، نور خورشید است که به آن میزان CRI 100 را داده‌اند و باقی منابع نور را با آن مقایسه کرده و می‌سنجند.

یک رینگ لایت LED که کیفیت خوبی داشته باشد معمولا CRI بالای ۸۰ دارد، همچنین مدل‌های حرفه‌ای CRI بین ۹۵ تا ۹۸ دارند که برای عکاسی یا فیلم برداری ایده‌آل هستند. معمولا اگر نتوانستید میزان CRI را در بین مشخصات محصولی که مد نظرتان است پیدا کنید، این عدد آنقدر پایین بوده که ارزش آن را نداشته که مورد اشاره و توجه قرار بگیرد، پس این منبع نور خوبی نخواهد بود.

بالا بودن CRI یک منبع نور نکته‌ایست که نباید به همین سادگی از کنار آن گذشت، در واقع یک منبع نور که CRI پایینی داشته باشد در نهایت نمی‌تواند عکس‌های خوبی را به شما تحویل دهد، چرا که توانایی آن را ندارد که رنگ‌ها را همانطور که در واقعیت دیده می‌شوند در دوربینتان هم منعکس کند.

۳ اندازه و شدت نور

نکته‌ی دیگری که باید در هنگام خرید یک رینگ لایت در نظر بگیرید اندازه و قدرت نور آن است. هرچه میزان لومن ( lm ) و شاخص تفکیک رنگ ( CRI ) بالاتر باشد، خروجی نور و نمایش رنگ شی بهتر خواهد بود و در نهایت تصویر با کیفیت‌تری را خواهید داشت. این تفاوت بزرگی ایجاد می‌کند، خصوصاً مواردی که به دقت رنگ بستگی دارند، مانند آرایشگران، گریمورها یا افرادی که کار رنگ مو انجام می‌دهند. بهتر است به دنبال رینگ لایت‌هایی باشید که امکان تنظیم قدرت نور خروجی را به شما بدهند.

۴لوازم جانبی درون جعبه

آیا رینگ لایت مد نظر شما همراه با یک کیف محافظ ارائه می‌شود یا پایه برای ایستادن دارد ؟ آیا مانت اتصال به دوربین یا گوشی هوشمند درون آن وجود دارد یا خیر ؟ آیا آداپتور آن متناسب با ولتاژ برق ایران است یا خیر ؟ اینها استانداردهایی هستند که حتما باید در هنگام خرید یک رینگ لایت باید توجه ویژه‌ای بر رویشان داشته باشید.

۵رینگ لایت‌های فلورسنت در مقابل رینگ لایت‌های LED

رینگ لایت‌های فلورسنت ساختاری یکدست دارند و درون آنها از یک لامپ یکپارچه استفاده شده است، اگر چه این موارد تکنولوژی قدیمی‌تری دارند و در عین حال عمر آنها به اندازه‌ی مدل‌های LED نیست و عمر مفید کمتری دارند. نکته‌ی منفی دیگر در مورد رینگ لایت‌های فلورسنت این است که اگر مدت زمان طولانی از آنها استفاده شود ممکن است به شدت داغ شوند، همچنین ممکن است به مرور زمان صدای سوسو از خود تولید کنند. همچنین اگر لامپ داخل رینگ لایتتان خراب شود باید یک لامپ جدید برای جایگزینی با آن خریداری کنید، در حالی که اگر از رینگ لایت‌های LED استفاده کنید، نه گرمای شدیدی را مشاهده خواهید کرد و نه عمر آنها زود تمام خواهند شد، همچنین قیمت پنل‌های LED نسبت به لامپ‌های فلورسنت بسیار کمتر است.

نحوه‌ی استفاده از رینگ لایت

۱- به عنوان یک نور معمولی

رینگ لایت‌ها به رغم شکل دایره‌ای‌شان، در صورت استفاده به عنوان نور معمولی بسیار عالی هستند. زاویه‌ی نور را کمی بالا ببرید و آن را به سمت سوژه‌ی خود حهت دهی کنید تا تاثیری که شکل نور دارد را تحریف کند و همچنین می‌توانید از آن به عنوان یک سافت باکس کوچک استفاده کنید. شما محدود به این نیستید که چگونه می‌توانید سوژه‌ی خود را از این طریق روشن کنید، اما من فهمیدم که همه‌ی الگوهای اصلی نورپردازی به خوبی کار می‌کنند.

اگر بیش از یک رینگ لایت دارید، می‌توانید از آنها در کنار یکدیگر استفاده کنید و تقریباً هر حالتی برای تنظیم نوردهی را به وجود بیاورید. اگر از مدل‌هایی استفاده کنید که خروجی و شدت قابل تنظیم دارند، نتیجه‌ی بسیار بهتری را دریافت خواهید کرد.

۲ – به عنوان یک تکیه گاه

اگر یک رینگ لایت LED دارید، معمولا آنها خیلی گرم نمی‌شوند. خیالتان راحت باشد که سوژه‌ی شما می‌تواند در هر حالتی با نور کار کند. شما می‌توانید رینگ لایت را به سوژه‌ی خود بدهید و با آن فیگورهای متفاوتی را به دست بیاورید. نتیجه‌ی کار بسیار جذاب خواهد بود، منتها به شرط اینکه مطمئن باشید رینگ لایت خطری برای سوژه ایجاد نمی‌کند ! تنها موردی که لازم است نگران آن باشید، کابل‌ها و اتصالات است، اما با همه‌ی اینها در نهایت نوری بسیار عالی و خلاقانه و جذاب خواهید داشت.

۳- به عنوان نور پر کننده ( Fill Light )

برای برخی جلوه‌های جالب دیگر هم می‌توانید هر نور ثابتی را با یک منبع نور چشمک زن استودیویی مخلوط کنید. در واقع باید از نور استودیویی خود به عنوان نور کلیدی یا اصلی و از نور رینگ لایت به عنوان نور دوم یا همان نور پر کننده استفاده کنید.

چند نکته‌ای که لازم است به خاطر بسپارید این است که احتمالاً استروب‌های شما از رینگ لایتتان بسیار قدرتمندتر هستند، بنابراین قدرت را بر این اساس تنظیم کنید. همچنین اگر می‌خواهید منابع نوری را مخلوط کنید، احتمالاً لازم خواهد بود تا یک رینگ لایت با دمای نور قابل تنظیم داشته باشید.

همچنین می‌توانید این حالت را معکوس کنید و از رینگ لایت به عنوان نور اصلی و از فلش به عنوان نور پر کننده استفاده کنید. مانند قبل، قبل از اینکه شروع به کار کنید، مطمئن شوید که قدرت استروب‌های شما بسیار کم شده است.

۴- به عنوان جزئی از ترکیب بندی

در استفاده‌ی عادی از رینگ لایت، من طرفدار ایجاد یک ترکیب با نور حلقه‌ای واقعی هستم که سوژه را ترکیب بندی می‌کند. شاید این نظر شخصی من باشد، اما به هر حال من آن را واقعا دوست دارم ! با این حال، شما به این محدود نمی‌شوید. می‌توانید برای برخی از جلوه‌های جالب، رینگ لایت را در هر نقطه از قاب تصویر خود قرار دهید. سعی کنید یکی را برای ایجاد جلوه هاله‌ای طور در پشت سوژه‌ی خود قرار دهید، یا آن را در زاویه‌ی درستی درون قاب خود قرار دهید تا یک نوار نور خمیده در ترکیب بندی قرار بگیرد

معرفی دو مدل رینگ لایت کاربردی

رینگ لایت رومیزی

  • نام برند : BASEUS
  • مدل : CRZB10-A01
  • قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه
  • اندازه حلقه نور : ۱۰ اینچ
  • ارتفاع سه پایه : ۲۰ سانتی متر 
  • منبع تغذیه : برق USB
  • توان مصرفی : ۱۵ وات
  • دارای سه نوع حالت نور

رینگ لایت پایه بلند 

  • نام برند : BASEUS
  • مدل : CRZB12-B01
  • قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه
  • اندازه حلقه نور : ۱۲ اینچ
  • ارتفاع سه پایه :  65 تا ۱۶۰ سانتیمتر 
  • منبع تغذیه : برق USB
  • توان مصرفی : ۱۵ وات
  • دارای سه نوع حالت نور
دیدگاه‌ها (۰)

*
*